"Aku menCINTAimu karena ALLAH, dengan cara yang diridhai Allah, dalam rangka menuju ridha Allah.-

Minggu, 29 Januari 2012

Si kecil yg berakhlak

Ada seorang lelaki tua sedang berjalan di tepi sungai, tiba-tiba mata  tuanya yang mulai rabun  melihat anak kecil sedang mengambil wudhu' sambil menangis. Ia pun ingin mengetahui  keadaan  aneh itu dan  bertanya, "Wahai anak kecil kenapa kamu menangis?"
Berkata anak kecil itu, "Wahai bapak saya telah membaca al-Qur'an sehingga sampai pada ayat yang berbunyi, "Yaa ayyuhal ladziina aamanuu quu anfusakum" (Wahai orang-orang yang beriman, jagalah olehmu sekalian akan dirimu). Saya pun menangis sebab takut akan dimasukkan ke dalam api neraka."
Berkata orang tua itu, "Wahai anak, janganlah kamu takut, sesungguhnya kamu terpelihara dan kamu tidak akan dimasukkan ke dalam api neraka."
Berkata anak kecil itu, "Maaf, pak. Bapak orang berakal, tidakkah bapak melihat kalau orang menyalakan api maka yang pertamakali mereka letakkan ialah ranting-ranting kayu yang kecil dahulu kemudian baru mereka letakkan yang besar. Jadi tentulah saya yang kecil ini akan dibakar dahulu sebelum dibakar orang dewasa."
Berkata orang tua itu sambil menangis, "Sungguh anak kecil ini lebih takut kepada neraka daripada orang setua saya ini. Lalu bagaimanakah keadaan kami nanti?"

Tidak ada komentar:

Posting Komentar